مرحبـا بـك!

مرحباً بكم في منتدى ألمانيا

Login with Facebook

التصنيفات

في هذه المشاركة

صيدلى ارغب بالعمل فى المانيا
  • السلام عليكم ... رجاء اللى عنده معلومات أكيدة تفيدنى فى كيفية الوصول الى المانيا والعمل بها ك صيدلى ... حيث اننى صيدلى مصرى ... درست الالمانية فى الثانوية العامة ولكنى لا اجيدها الان ... انا مش عندى مانع انى اعمل فى المانيا اى مهنة مناسبة ... فأنا أعشق اروربا وخاصة ألمانيا . اللى يعرف طريق ما لكيفية تحقيق هذا الهدف رجاء يفيدنى ... مع خالص الشكر والتقدير لكافة أعضاء المنتدى .
  • هل من مجيب ؟
  • بالنسبه لسؤالك فيك انت بتحتاج الى شهادة لغة b2 ( تحتاج دراستها من ٦-٨ شهور ) بحسب الاجتهاد وبعدها بتحتاج الى دورة ممارسة مهنه مدتها ٦ شهور
  • حبيب قلبي يا زميل انا زرت ألمانيا قبل كده بتأشيره شنجن وعايز اقدم على تأشيرة عمل ان شاء الله
  • لو سمحتى سارة ...دورة ممارسة المهنة ... سؤالى احصل عليها ازاى ؟ وهل احصل عليها فى مصر ام فى المانيا ...انتظر ردك
  • دوره ممارسه المهنه تحصل عليها في آلمايا @shore_star
  • هالشي ممكن ، لكن دورة مماسره المهنه لازم تعملها في المانيا وانسب الك انك تعملها في المانيا عشان ياخد لسانك على اللغه الآلمانيه وكمان عشان تتعود عالحياه في المانيا
  • طيب يبقى السؤال احصل علي دورة ممارسة المهنةفى المانيا ازاى ؟ انا حاليا فى مصر ... ازاى اروح المانيا علشان احصل على دورة ممارسة المهنة ؟
    وياريت لو حد يعرف رابط معين او مكتب معين او اى طريقة علشان اقدر اخد دورة ممارسة المهنة فى المانيا يعرفنى ... خالص الشكر
  • ادرس لغة وامتحن شهادة B1 والمانيا ستفتح ابوابها في وجهك :)
  • ستفتح ابوابها جميل جدا .. لكن انا عايز خريطة واضحة... يعنى مثلا زى ما حضرتك قلت حصلت انا على مستوى بى ون فى اللغة ... المطلوب ازاى اسافر واحصل على دورة ممارسة مهنة وبالتالى العمل بمهنتى ك صيدلى فى المانيا ؟ عايز حد يدينى خطوات واضحة . وياريت اذا فيه روابط او اسماء مكاتب او طريقة سهلة اعملها بنفسى للسفر والعمل ك صيدلى فى المانيا ؟