مرحبـا بـك!

مرحباً بكم في منتدى ألمانيا

Login with Facebook

التصنيفات

في هذه المشاركة

استفسار عن كيفية الغاء اقامة اللجوء واستبدالها باقامة عمل
  • السلام عليكم

انا مصري طالب اللجوء في المانيا وانا اعلم جيدا ان المصريين لا يحق لهم الحصول علي اللجوء،ولكن هذا السبيل الوحيد للاقامه القانونيه ولو بشكل مؤقت انا،ببحث عن،عقد،عمل،هل،يجوز،الغاء اللجوء والحصول،علي،عقد،عمل، هل،هناك شركات تقوم ببيع،عقودً عمل،في،المانيا ام لا،للعلم انا،معي،مستويان في،اللغه،وهبدآ في دراسة اللغه في بداية شهر ديسمبر،ومعي،شهادة بكالريوس، هل هذا كافي للمساعده في،الحصول،علي اقامه،ام لا ارجو الافاده
  • حتي المصريين لهم الحق في تقديم طلب اللجوء السياسي في المانيا . المانيا بلد ديموقراطي متحضر يراعي حقوق الانسان .
    اما بالنسبة الي الغاء طلب تقديم حق اللجوء السياسي فهذا ممكن والنتيجة هي ان تغادر المانيا بسرعة .
    بالامكان ان تقدم للمعاهد او الجامعات الالمانية طلب لتكميل دراساتك العليا وبالتالي فانت تكون قد اقتربت من بداية المشوار .

tschüss
  • انت اصلا لو وانت في مصر خلصت المستوى B2 بحق لك تقدم فيزا البحث عن عمل ، وتطلع تدور شغل ،

لكن مابتقدر تبحث عن عمل وانت مقدم لجوؤ ولسه ما ردوا عليك ، ولا حدا برضى يشغلك اصلا ، وحتى لو اخدت اللجوؤ لازم تخلص المستوى B1 عشان تقدر تشتغل ،

فا ما حل غير تستنى تشوف حتاخد اقامة موؤقته او حيرفضوا اللجوؤ ، لو رفضوا الطلب ارجع مصر وخلص اللغه واطلع