مرحبـا بـك!

مرحباً بكم في منتدى ألمانيا

Login with Facebook

التصنيفات

في هذه المشاركة

مذكرات محمد وعبد الله : حلم الدراسة في المانيا ( عام جني الثمار 2015)
  • 2015 جني الثمار(لم تكتمل) :
    بداية السنة بدأت بامتحانات التيرم بس كان عقلنا في المانيا مش في الامتحانات خصوصا اننا كنا بدأنا نجمع ورق التقديم للدراسة في المانيا .
    اول ما خلصنا الامتحانات وثقنا الورق وبدأنا التقديم وكان ساعتها لسة بداية التقديم للفصل الشتوي 2015/2016 في المانيا وكانت جامعة واحدة بس هي الي فتحت وهي جامعة charite وديه تعتبر من اصعب الجامعات للحصول على قبول طب بشري في المانيا ده غير اننا قابلنا مشاكل كتير في الدفع والتحويل البنكي .
    طب دلوقتي احنا في مرحلة انتظار رد بالقبول او الرفض والتيرم الجديد هيبدأ ومش عايزين ندفع فلوس التيرم الجديد خصوصا اننا محتاجين كل الفلوس الي معانا عشان موضوع ال 8000 يورو بتوع البنك .
    جتلنا فكرة اننا نسجل بس المواد المهمة ونوفر في الفلوس بحيث لو جه رفض نسجل باقي المواد في الصيف وبكدة نكون وفرنا على الاقل جزء من الفلوس ومخسرناش حاجة في الكلية
    بعد ما سجلنا ودفعنا الفلوس بايام قليلة جالنا الرد المتوقع بالرفض من جامعة charite وجالنا شوية احباظ بس سجلنا في جامعات تانية وميأسناش .
    بعد 3 اسابيع من التسجيل في تمام الساعة الثالثة والنصف يوم الاربعاء الموافق 25/3/2015 واحنا راكبين القطر وراجعين من الكلية جالنا رسالة بتقول اننا اتقبلنا في جامعةGießen لتكملة اللغة تمهيدا لدراسة الطب فيها .
    وبعديها بيومين الجامعة بعتتلنا بتسألنا عايزين نسجل كورس الالماني التمهيدي امتى وبعتنالهم اننا عايزينه في 18/5 القادم لكن جالنا الرد بان الاماكن كلها امتلت ونقدر نسجل في الكورس الي وراه الي هو 28/7 وهيكون في مستوى B2 .
    حاليا احنا خلصنا كورس B1 في معهد جوته وفي انتظار دخول الامتحان يوم 22/4 ان شاء الله........ دعواتكم لينا بقى 
    القصة لم تنتهي بعد
  • لايك ادمن
  • ممتاز يا ادمن
  • هل جامعة غيسن لديها السنة التحضيرية؟ و ما هي التخصصات التي تتوفر عليها ؟ و شكرا