--- رحله إلى المجهول --- الدخول لأوروبا بتأشيره سياحه و السعى للأقامه الدائمه ... - منتدى ألمانيا

مرحبـا بـك!

مرحباً بكم في منتدى ألمانيا

Login with Facebook

التصنيفات

في هذه المشاركة

--- رحله إلى المجهول --- الدخول لأوروبا بتأشيره سياحه و السعى للأقامه الدائمه ...
  • السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ...

فى البدايه أود أن أشكرك الساده القائمين على هذه المنتدى الرائع و الجميل ...
    بخصوص موضوعى ... والعلم عند الله أنه قد يكون موضوع الكثير من الشباب .. و بدون الدخول فى تفاصيل مزعجه ... أنا شاب مسلم 35 سنه عملت فى الخليج لمده طويله 14 سنه و الحمد لله ميسور الحال و لكن حلم السفر و الهجره اصبح هاجس فى عقلى مثل الكابوس مع العلم أننى قد زرت فرنسا فى عام 2011 م لمده خمس ايام .. و لكنى الأن قررت بشكل قوى خوض التجربه و التى كما يعلم الجميع كيفيه تحقيق المعادله المستحيله و هى - الدخول لألمانيا بأسهل و اقل التكاليف و الحصول على الأقامه الدائمه - ماهى الطريقه و كيف ؟؟ الله أعلم ..

حسب ما قرءت من المنتديات أن الموضوع فى منتهى الخطوره .. لكن والله لا أعلم سبب الشيئ الذى يجذبنى مثل المغناطيس لهذا الموضوع .. أود من له خبره و معرفه فى هذا الموضوع أن يفيدنى أو يخبرنى على الطريق السليم علماً بأننى حصلت على التاشيره و قد قررت السفر خلال شهر من الأن ..
    كيف احصل على الأقامه الدائمه أو المؤقته فى حاله الدخول بتاشيره سياحيه .. ما هو الحل ؟ افيدونا افادكم الله .

و اشكركم على سعه صدركم ...
  • أشكرك أخى Rezki على الرد

الحمد لله انا لم يتم ترحيلى من فرنسا انا دخلت و خرجت فى الموعد و على نفس التذكره و كنت فى زياره عمل لشركه هناك و امورى بخير الحمد لله .. لكنى خاااااايف الأن جدا
    بلدى الأصلى : مصر
    المستوى الدراسى : جامعى - بكالوريوس تجاره قسم محاسبه
    العمل الذى اقوم به : أى عمل لا مانع لدى – و اجيد اداره الشركات و المطاعم و المنشات خاصه الحسابات
  • عايز اعرف كيف اقدر احصل على اقامه وانا داخل تاشيره سياحيه ؟؟
  • بدون لفه هيبقي الموضوع صعب جدا لكن من ضمن الحلول انك تحاول تحصل علي موافقة عمل ماجستير مثلا من اي جامعه (بعض الجامعات الدراسه انجليزي) ومع ذلك لا تحاول خسارة شفلك في الخليج لأن لا يوجد اي شئ مضمون.
  • شكراً أخى Greenmile
    طيب اقدر اعرف من فين راح ابدء

فى البدايه انا محتاج سكن مؤقت و شغل و باقى الخطوات مثل تقديم اللجوء أو الدراسه هشتغل عليهم بتاعاً ...

عايز اعرف احجز على اى مطار و اسكن فين وهل فى حد ممكن يساعدنى القى شغل مؤقت ..و بكام السكن فى الشهر
  • اول شي ، موضوع تقدم لجوؤ انساه تماما ، انت مصري مرفوض تماما موضوع اللجوؤ ، ولو قدمت لجوؤ حيتم ترحيلك من المانيا واحتمال يمنعوك تدخل مره تانيه ،

، الحل الوحيد تاخد شهاده من المانيا باي مجال وتشتغل فيها ، بس ،

اول خطوه لازم تاخد اللغه اقل شي 8 شهور الي هوا مستوى B2 ،

وخلال اللغه غير مسموح بالعمل اكتر من 4 ساعات اعتقد في الاسبوع يعني شي بسيط جدا ، يعني بدك تحط في بالك 8 شهور لغه بس مصاريف بدون

شغل ،

بعدين دور على اي شي تاخد في دوره ، ممكن تاخد دورة تركيب بلاط ، او دورة كهرباء او دورة سباكه كل هادا بتاخد عليه اقامه مؤقته عشان تدرس

ولما تخلص بكون مسموح انك تشتغل ، ولما تشتغل برضه بتاخد اقامه مؤقته تقريبا 4 سنوات بعدها بتاخد الاقامه الدائمه

غير هيك مافي اي طريقه ، عشان ترتاح من التفكير والحيره ،

• أخى EhabGhazi انت راجل محترم و ابن حلال ... جزالك الله خير

اشكرك على الرد الله يبارك فيك .....
    معنى كلام أنى يكون معايا مبلغ يغطى مده التحضير كما ذكرت اللى هى 8 شهور دراسه لغه ...
    طيب السكن بكام راح يكون ؟
    و احجز على اى مطار .... و اى مدينه ابدء منها ....

معلش ازعتجك و اتمنى التواصل معاك لو تبعتلى اميلك أو رقم تليفونك أكون شاكر لك
  • هل ممكن تحويل تاشيره السياحه من داخل ألمانيا لتأشيره دراسه ؟

• نعم ممكن تحول السياحه لاقامة دراسه اول ما تسجل لغه عادي

ولا يهمك اسالك متل مابدك ،

حط في بالك لو متزوج 1500 يورو شهري لمدة سنه سكن مع مصاريف ، ونصيحه خلص جميع مستويات اللغه ، عشان اللغه مش سهله ، خد سنه كامله ،

احجز على فرانكفورت ، واسكن في مدينة اسمها دارم شتاد ، هادي تعتبر زي 6 اكتوبر والقاهره ، يعني 30 كيلو من فرانكفورت اسعار السكن فيها معقوله

ومدينه مش صغيره ، ولا كبيره ، وقريبه نم فرانكفورت عشان لو في الويكد اند حبيت تروح بالقطار تتمشى في فرانكفورت تكون قريب ،

ولا تفكر في موضوع الماجستير ، عشان صح غير مكلف ، بس حضيع وقت اقل شي سنتين ، وبعدين صعب تلاقي شغل في الماستر عليه منافسه كبيره ،

لكن شغل العمال يعتبر زي نجار حداد حلاق بلاط كهربائي ، هادا بتلاقي فيه كتير ، وبسهوله ان شاء الله ودخله الشهري تقريبا 2000 يورو

بكفيك معيشه كريمه مرتاحه

فا بتكون وقتها معاك شغل دخل شهري ثابت ، واقامه مؤقته شغاله ، تحسب من سنين الجنسيه ، وممكن لو لقيت وقت تعمل ماستر ، على راحتك

هيك افضل ، احسن ما تقعد سنتين بدون شغل واقامتك طالب ، لا تحسب من ضمن وقت الجنسيه ولا ضمن الاقامه الدائمه ، عرفت

لانه سبع سنين من اقامة عمل في المانيا بحقلك تاخد جنسيه ،

السبع سنين بكون اولها 3 تقريبا مؤقته بعدين 4 دائمه ،

فا بدك تترك السعوديه وتروح ، يعني لا تعتمد على موضوع انك تشتغل وانت بتدرس اللغه ، لانه مش كتير دخلها ،

بدك سنه كامله مصاريف شهري 1500 يورو وتقريبا كل شهر 400 يورو رسوم اللغه ،

• الله يبارك لك
  • السلام عليكم
    موضوع جميل جدا وكلنا هذا الرجل استاذ melhamy انا مثلك فى السعودية ومحاسب وحلم المانيا ونفس الوضع لا تستسلم اخى واعمل اللى تقدر علية وحقق حلمك الله يكرمك ان شاء الله ولو عرفت تتواصل معى على الخاص لتبادل خبرتنا فى هذا الموضوع.
  • اخى الكريم EhabGhazi لقد ذكرت فى كلامك انك لو متزوج هيكون المصروف فى حدود 1500 يورو السؤال المهم كيف تستقدم زوجتك واولادك لالمانيا ودة طبعا بعد ما تغير تاشيرتك من سياحة الى طالب لغة اى اثناء فترة دراسة اللغة لو تعرف يرجى الشرح بالتفصيل للفائدة لنا وللجميع وجذاك الله خيرا
  • عادي زوجتك لو مصريه تبعتلها طلب ،هيه تروح علي سفارة المانيا في مصر وتاخد فيزا بما انك معاك اقامة طالب ، لك الحق انك تجيب تزوجتك واولادك معك ،

ولو عايشه في السعوديه لازم تكون اقامتها شغاله ، بس
  • جذاك الله خيرا اخى الكريم
    ما هو المبلغ الذى يجب توفيرة فى الحساب المجمد لاستقدام زوجة و طفلين
  • بالنسبه للآستقدام @mohadlyy

اتوقع 8000 لكل شخص تطلب استقدامه .. ليثبت لهم انك قادر على تحمل مصاريفهم ويجب انو يكون بيتك ذو مساحه معقوله ليستطيعو العيش معك وسوف توقع على ورقه بآنك انت المسؤل عنهم في المانيا وفي حال عملو اي مخالفات في المانيا ... انت التي يجب عليك دفعها .. بحكم انكانت المسؤل عنهم في المانيا ولقد جاؤو على طلبك الشخصي
  • شكرا لك talia1987
    بس اتوقع 8000 بالنسبة للافراد الكبار فوق 18 بس بالنسبة للاطفال اتوقع اقل وعلى العموم شكرا لك وعلى سرعة تجاوبك
  • اليوم كنت بتكلم مع واحد ألمانى فى الشركه عندنا وقال لى :

مستحيل تحويل تأشيره السياحه إلى تاشيره دراسه أو تاشيره عمل

هاين عليا ابكى من الأحباااط .. هل الكلام ده حقيقى ... هل مستحيل تحويل تاشيره السياحه لأى تاشيره اخرى للأقامه
  • EhabGhazi
    mohadlyy3

شباب لو سمحتم راسلونى على الأميل بتاعى

Mohammed_elhamy_saber@yahoo.com
  • انا ارسلتلك على الياهو ركوست melhamy
  • @melhamy

مش معناته انه الماني انه لازم يكون عارف بقوانين المانيا ، بالعكس هوا عشان الماني مستحيل يكون عارفه لانه هوا عمره ما بحتاج اقامه ولا بحتاج المواضيع والقوانين الي بنحتاجها احنا ،

انا بحكي كلام عن تجربه واقعيه مش كلام من مخي ،

تجربه لصديق معي هون في السعوديه وراح سياحه وسجل في معهد جوته وتحولت من سياحه الى اقامه دراسه ،

الممنوع فعلا هوا تغير من تاشيرة سياحه الا اقامة عمل ، هادي ممنوعه ، مابتصير

لكن اقامة طالب بتصير

• EhabGhazi @
    والله انا مو عاااارف اشكرك كيف ..... سامحنى لكن الموضوع جدا مهم بالنسبه لى ... اكون شاكر لك لو اقد اتواصل معاكى و ترسلى رقم تليفونك ... بليز
    انا الأميل الخاص بى mohammed_elhamy_saber@yahoo.com

mohadlyy3 @ اخى الفاضل انا ماعندى ماسنجر أرسلى اميل ( رساله ) فيها رقمك و راح اتواصل معاك

تحياتى لكم جميعاً و بارك الله فيكم
  • للأسف لا يحق تحويل تأشيره السياحه لأى تأشيره أخرى .. وحتى ان اتحولت لتأشيره لغه فأن اقصاها 6 شهور و لازم اخرج من ألمانيا .... شباب حد يشوف لى حل بليزززززز :(
  • هل فكره اللجوء افضل ....
  • المصري لا يحق له اللجوؤ حيترفض طلبك ، لانه بلدك ما فيها حرب ، وما فيها خوف من اضطهاد ديني ، شيعه وسنه مثلا او مسيحي ومسلم ،

ممكن لو كنت سياسي مشهور وفي تهديد بالقتل بتوافق على الطلب ، لاكن شخص عادي مرفوض ، الفلسطييني الي من غزه تخيل مرفوض بعتبروا غزه مكان

امن ومافيش فيه حرب مستمره ،
  • مصر فيها انقلاب يا أستاذ أيهاب وفيها اعتقالات بالهبل واصدر احكام اعدمات ظلم وتعذيب في السجون حتي البنات الصغيرة مرحمهاش واتحبست في السجون وضع مصر من سئ لاسوء مفيش عائلة في مصر دلوقتي مفيهاش علي الاقل معتقل او مطارد
    وبعدين انا عندي سؤال حضرتك بتقول رئيك ده علي اي اساس؟
  • أخ قم بتسجيل نفسك في احدي مدارس تعلم الغة الالمانية ممكن تكلفك 2800 يورو لمدة عام هم يساعدوك علي ايجاد غرفة تابعة للجامعة أو اقامات الطلبة بورقة السكن و تسجيل الدراسة يصدرو لك بطاقة اقامة موقتة لمدة عام هدا هو الحل الوحيد لتبقي بصورة شرعية بعدين تكون في راحة و ممكن تفتش علي شغل او تكمل دراستك أو أي شئ
  • أنصحك بهده الطريقة لان اللجوء مش مضمون و حتي لو يعطوك اللجوؤ ايكون فاتت عليك سنة أو أكثر ممكن حتي 3 سنوات تضيع من عمرك تنتظر الرد الايجابي و بالنسبة للمدارس تعلم اللغة ممكن تعمل تجيل لشهرين او ثلاثة انا اقترحت عليك سنة أفظل حسب امكانياتك
  • أخي أنا عندي فيزا سياحية أسبانية ، أول خطوة عندي دخول ألمانياي هي التسجيل في مدارس تعليم اللغة بما نتصحني اين اجد هذه المدارس لانه الشهر القادم بإذن الله أكون في ألمانيا ولكن محتار ايم كان أذهب إليه في بعض نصحوني بتقديم اللجوء وما قرائت انه صحب قبول اللجوء للبلدان الأمنه ..ممكن تساعدني ببعض المعلومات
  • أنت من أي بلد khaleeed
  • الجزائر..؟
  • حتي وان كان الشخص المصري مرفوع عليه قضية انه ارهابي لا يحق له اللجوء؟
  • نصيحة لكل شخص يريد الهجرة لالمانيا ابقى ببلدك المانيا ليست جنة
    اولا للحصول على الاقامة المؤقة و مدتها 3 سنوات تمنح فقط للسورين كوضع خاص او المتزوجين من المانية
    و بدون لغة و هؤ ب 1 لا يحق لك العمل و لا الدراسة و بدونها ايضا لا تمنح لك الاقامة المؤقتة
    لانو هناك من تزوج بالمانية و تحصل على الاقامة مؤقتة حدت له مشكل مع زوجته اشتكت الزوجة طرد الى بلده بلباسه
    تانيا اللغة الالمانية لغة صعبة اخمج و اوسخ لغة باروبا هي لغة الالمانية لابد ان تدرس بدون انقطاع
    و لكي تتحصل على الاقامة داءمة لازم لغة المانية ب1 زاءد كشف راتب ل 3 اشهر الاخيرة او انك تدرس حرفة
    الضراءب جد مرتفعة بالمانيا بالمقارنة مع فرنسا
    بما انك تعمل ببلدك ابقى ببلدك و اياك ستقول انني اخسدك ستاتي وترى بعينيك
  • اما اللجوء لازم تسءل جيدا لانه يمنح فقط للسوريين بصفة خاصة او العراقيين او الصوماليين انا المصريين فلا علم لي بدلك
    اروبا يا اخي ليست بجنة كرهناها
  • حطمتني اخويا رشيد حنا ماقلناش جنة ولكن كايبقى حلم لتحقيق الاهداف
  • الفيزا السياحية لا تحول بأي طريقة .... وايضا فيزا دراسة اللغة يجب ان تغادر بعد الانتهاء .... الاصح ان تعمل على قبول جامعي ولغة سويا حتى تتمكن من اخد فيزا دراسة ولغة مع بعض.